Dechové nástroje
1. Hra na příčnou flétnu
Příčná flétna patří k nejoblíbenějším dechovým nástrojům. Široké uplatnění nachází v hudbě všech stylů a žánrů, v obsazení komorním i orchestrálním i jako sólový nástroj. Vzhledem k tomu, že je naše škola vybavena dětskými nástroji menších velikostí, lze na příčnou flétnu přijímat žáky již od 7 let, vždy však záleží na individuální fyzické vyspělosti žáka a dohodě s pedagogem. Školní příčné flétny lze začínajícím žákům pro počáteční období studia zapůjčit.
Délka studia:
První cyklus: 7 let
Druhý cyklus: 4 roky
2. Hra na zobcovou flétnu
Zobcová flétna je krásný hudební nástroj s bohatou historií a literaturou. Pro předškolní děti představuje jednu z prvních možností seznámení se s instrumentální hudbou, děti školního věku se mohou přes různé hry, lidové písně a renesanční tance propracovat ke složitějším kompozicím barokním i moderním. Profesionálním hráčům se pak otevírá široký repertoár od středověku po současnost včetně nejnáročnějších skladeb.
Hlavním cílem studia na ZUŠ je rozvoj sluchové představivosti a schopnosti hudebního vyjádření žáka. Ke hře na zobcovou flétnu neodmyslitelně patří i interpretace skladeb řady stylových období, zdobení i různé druhy improvizace. Repertoár nástroje umožňuje od poměrně útlého věku žáka věnovat pozornost i hudbě komorní a ansámblové.
Postupně se ke studiu k zobcové flétně sopránové přidává zobcová flétna altová, tenorová a basová.
Délka studia:
První cyklus: 7 let
Druhý cyklus: 4 roky
3. Hra na pozoun
Uplatnění pozounu je velice
široké. Od komorní hry, přes symfonický orchestr až k sólové hře. Dále
také ve všech dechovkách a tanečních orchestrech. Individuální výuka je zaměřena na ovládnutí nástroje
po stránce technické (správné držení, dýchání, nasazení nátrubku na rty,
prstoklad), hru z listu, přípravu k souhře a základy improvizace.
Délka studia:
První cyklus: 7 let
Druhý cyklus: 4 roky
4. Hra na trubku
Trubka má velmi široké využití prakticky ve všech hudebních žánrech – v klasické hudbě, dechové hudbě, jazzu, popu aj. Hráč na tento nástroj
tón tvoří, a velkou výhodou a předpokladem je dobrý hudební sluch. Od samotného začátku výuky musí žák vlastnit nátrubek. S výběrem vhodného nátrubku pomůže vyučující hry na trubku.
Na trubku hráč tón tvoří svojí sluchovou představivostí, uvolněným
dechem a vibrací rtů pod nátrubkem, který je opřený o přední zuby.
Proto se doporučuje začít s hrou na nástroj až po vývinu druhých
předních zubů.
Délka studia:
První cyklus: 7 let
Druhý cyklus: 4 roky
5. Hra na lesní roh
Lesní roh je využíván v široké žánrové oblasti. Důležitou roli
hraje v tzv. vážné hudbě: v komorních seskupeních, velkých symfonických
orchestrech. Má uplatnění také jako sólový nástroj. Pro jeho sametový
zvuk je používán ve všech stylech hudby (dechová, lidová,
populární, jazzová….) Individuální výuka je zaměřena na ovládnutí nástroje
po stránce technické (správné držení, dýchání, nasazení nátrubku na rty,
prstoklad), hru z listu, přípravu k souhře a základy improvizace.
Délka studia:
První cyklus: 7 let
Druhý cyklus: 4 roky
6. Vyučující
Jaromír Marouš: zobcová flétna, pozoun
Lucie Ritzerová: příčná flétna, zobcová flétna
Eva Petrlíková: příčná flétna, zobcová flétna
Ivo Haitinger: lesní roh
Jan Vacula: zobcová flétna, pozoun, trubka
Patrície Šmídová: zobcová flétna, lesní roh
Petr Samec: zobcová flétna, trubka
Miroslav Šoltész: zobcová flétna, trubka